Każdy pracownik, niezależnie od branży w jakiej działa, zmuszany jest do nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji. Dzieje się tak przede wszystkim w zawodach, w których praca wymaga ciągłej elastyczności w stosunku do zmieniających się warunków zewnętrznych. Tak jest m.in. w biznesie, gdzie ciągłe doskonalenie to wymóg stawiany pracownikom przez pracodawców i przez klientów. Szkolenia, choć często narzucone mają jednak swoje zalety także dla opornych wobec nich pracowników.
Co to jest szkolenie biznesowe?
Szkolenie biznesowe to najczęściej kurs tematyczny, sięgający swoim zakresem wiedzy, której posiadanie jest niezbędne lub pomocne pracownikom branży, dla której takie szkolenie jest prowadzone. W przypadku handlowców więc przykładowe szkolenia mogą dotyczyć technik sprzedaży, bądź umiejętności miękkich niezbędnych w kontakcie z ludźmi.
Z szerokiej oferty dostępnych na rynku szkoleń biznesowych powinni korzystać wszyscy pracownicy przedsiębiorstw tak sektora publicznego, jak i znajdujących się w rękach prywatnych, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Menadżerowie winni podnosić swoje kompetencje w zakresie zarządzania personelem, zaś pracownicy mają obowiązek poznania sposobów oddziaływania na pracodawcę tak, by wywalczyć sobie podwyżkę.
Zalety uczestniczenia w szkoleniach biznesowych
Do niewątpliwych zalet udziału w szkoleniach biznesowych należą:
- podwyższanie kwalifikacji,
- poznawanie nowych technik biznesowych,
- zdobywanie świadomości na temat błędów popełnianych w codziennej pracy oraz sposobów ich unikania,
- zdobywanie wiedzy na temat tego, jakie elementy budują dobrze prowadzone spotkania biznesowe,
- zawieranie nowych znajomości,
- poznanie i możliwość słuchania rad mistrzów w danym zawodzie.
By nasze uczenie się w ogóle było możliwe konieczne jest nie tylko stałe zdobywanie nowej wiedzy i wdrażanie jej w życie, ale również umiejętność spojrzenia z dystansu na własne postępowanie. Dokonanie takiego oglądu i późniejsza samoocena pozwalają nam dostrzec błędy popełniane każdego dnia, które z pewnością wpływają na nasze życie zawodowe i dokonać zmian. Często bywa tak, że sami nie potrafimy poradzić sobie z tym zadaniem. Z pomocą przychodzą więc trenerzy, którzy pomagają przekuć słabości w zalety, ucząc jak je ukryć przed oczami klientów i współpracowników.
Popularność szkoleń biznesowych w Polsce i na świecie
Szkolenia biznesowe poza naszymi zachodnimi granicami są prowadzone od wielu lat. Click To TweetNiezwykłą popularnością cieszą się przede wszystkim w otwartych społeczeństwach, które znają wagę rozwoju jednostki dla dobra ogółu. Tak jest m.in. w Stanach Zjednoczonych, gdzie niemal każda firma zatrudnia menadżerów przeszkolonych w dziedzinie coachingu. Osoba, która nie potrafi porozumieć się z zarządzanym przez siebie zespołem tak, by umieć na bieżąco rozwiązać pojawiające się w nim konflikty, uważana jest za niekompetentną. Wobec tego nie może piastować odpowiedzialnych stanowisk.
I w Polsce świadomość na temat wartości doskonalenia i samodoskonalenia jest coraz większa, stąd rosnąca popularnością cieszą się szkolenia biznesowe. Ze względu na fakt, iż ich prowadzenia uczymy się od doświadczonych przyjaciół z zagranicy, nikogo nie powinno dziwić, że to właśnie oni często zabierają głos podczas polskich kursów. W ten sposób udział w szkoleniu biznesowym daje nie tylko możliwość dogłębnego poznania branży lecz także stanowi okazję do nawiązania relacji towarzyskich. Wśród najpopularniejszych polskich szkoleń biznesowych znajdują się przede wszystkim te, które poruszają temat komunikacji w zespole i poza nim oraz sposobów prowadzenia negocjacji.
Odpowiednie miejsce na szkolenie biznesowe
Szkolenia biznesowe w polskich realiach odbywają się w różnych miejscach. Click To TweetBywa, że na życzenie klienta szkoleniowcy dojeżdżają do prowadzonej przez niego firmy. W pozostałych przypadkach kursy mają miejsce w siedzibie organizatora lub innej, podnajmowanej przez niego. Klienci, którzy decydują się na udział w szkoleniu, poza jego tematyką, kierują się w swoim wyborze przede wszystkim lokalizacją, stawiając na firmy, do których dojazd nie zajmuje dużo czasu. Innym istotnym czynnikiem jest komfort podczas kursu, jaki gwarantuje nie tylko wyposażenie sali, ale przede wszystkim osoba prowadzącego. Dobry szkoleniowiec powinien podawać informacje w taki sposób, bo nie tylko nie zanudzić odbiorców, ale także by zwiększać ich apetyt na kolejne dawki podawanego materiału.
Wagę uczestnictwa w szkoleniach biznesowych najlepiej zrozumie ten, komu nie udało się pozyskać wymarzonej pracy, ze względu na niewystarczająca wiedzę i kompetencje. Ci, którzy pragną być konkurencyjnymi pracownikami zmuszani są do ciągłego doskonalenia się nie tylko w zakresie wiedzy branżowej lecz także w kwestii kompetencji osobowych. Nie bez powodu przecież mówi się, że człowiek uczy się przez całe życie. Podejmując kolejny kurs warto pamiętać, że ten wysiłek przynosi swoje owoce w postaci podwyżek, awansów oraz własnej satysfakcji.